Zoekmachine optimalisatie
Gevonden worden in Google en andere zoekmachines
Walraven WebWerk houdt bij websitebouw altijd rekening met onderdelen waar we wel invloed op hebben en waarvan we weten dat zoekmachines ze belangrijk vinden.
Feit: als je gevonden wilt worden, moet je hoog eindigen in de zoekresultaten van Google. Want Google is, met een marktaandeel van ruim 90%, veruit de grootste zoekmachine.
- Content: geef de bezoeker waardevolle informatie over dat wat hij of zij zoekt.En op zo'n manier dat de informatie makkelijk te lezen is. De content van je website is het allerbelangrijkste voor je vindbaarheid. WebWerk werkt samen met professionele tekstschrijvers en ontwerpers.
- Laadtijd – een bezoeker besluit binnen 3 seconden de webpagina de moeite waard is. Dat is best snel. En het is jammer als je eerst 2 seconden moet wachten tot je iets ziet. Dus hoe snel je pagina laadt, is ook van belang voor je positie in de zoekresultaten.
- Techniek - de site moet foutloos laden en een goede structuur hebben, zodat browsers de pagina goed kunnen laten zien. Ook de robots van Google bekijken voornamelijk de code van de website, dat is het deel achter de schermen dat structuur geeft aan de inhoud. Deze code moet dus goed in elkaar zitten.
- Structuur - is de structuur van code, navigatie en content duidelijk? Die duidelijke structuur helpt de bezoeker namelijk om de tekst te scannen en te begrijpen waar het over gaat. Bijvoorbeeld: geen ‘kop 3’ gebruiken zonder een ‘kop 2’ erboven. Want koppen gaan van 1 naar 2 naar 3 enzovoort.
- Mobiel - je website moet ook goed en snel werken op een mobiele telefoon. Want steeds meer mensen gebruiken hun telefoon om op internet te browsen.
- Toegankelijkheid – een website die toegankelijk is voor mensen met een beperking heeft een streepje voor.
En verder zijn belangrijk (maar daar hebben we minder tot geen invloed op)
- Leeftijd - een webpagina die langer bestaat heeft meer autoriteit dan een net nieuwe pagina.
- Linkbuilding - links naar jouw pagina vanaf relevante andere pagina's.
- Social media - interactie via social media is ook goed voor je positie.
- Concurrentie - wat de concurrentie doet op jouw zoektermen is ook van belang voor jouw positie.
Marathon of sprint?
Goed scoren in Google is niet iets wat je even aanzet of uitzet. Goed scoren moet langzaam groeien, en het moet gevoed worden. Dat betekent dat je er eigenlijk continu mee bezig moet zijn. Daarom kun je ‘goed scoren in Google’ vergelijken met een marathon. Wil je een sprint met snel resultaat? Dan is adverteren een betere optie. Dat geeft direct een hoge notering. Adverteren bij Google is niet gratis.
Wat wij doen zodat jouw website goed gevonden wordt
Wij zorgen er zo goed mogelijk voor dat jouw website goed scoort in Google. Dit doen we voor je:
- We maken de site technisch goed in orde, zodat de Googlebots hem goed kunnen doorzoeken. (Googlebots zijn de robotjes die internetpagina’s bezoeken, beoordelen en in de resultaten plaatsen).
- Als de site klaar is, plaatsen we hem in de Search Console. Dit is een handige tool waarmee je problemen kan signaleren (en dus oplossen) bij het indexeren. Ook geeft de Search Console informatie over hoe je site gevonden wordt, dus op welke zoekwoorden.
- We dienen een sitemap in bij Google zodat Google weet welke pagina's je website heeft. Hierdoor kan Google de pagina’s makkelijker (en hopelijk ook sneller) vinden. De sitemap wordt automatisch bijgewerkt als er nieuwe pagina's aan je website worden toegevoegd.
Gratis scan voor betere vindbaarheid bestaande website
Heb je al een website en wil je dat deze beter gevonden wordt? Wij kunnen een gratis scan voor je maken om te kijken waar de problemen zitten. Op basis daarvan maken we een plan van aanpak om jouw websitepositie te verbeteren. In het plan van aanpak staat ook wat dat kost. Of schakel onze SEO-expert in voor een nog uitgebreidere scan.