Skip to main content

2.0 Rondleiding

Om een idee te krijgen van hoe het CMS waar je mee gaat werken in elkaar steekt vind je in dit deel van de handleiding een overzicht van een aantal type schermen die je regelmatig tegen zult komen

2.1 Controlepaneel

Als je bent ingelogd in het beheergedeelte van je website kom je in het controlepaneel. Van hieruit kan je veel onderdelen eenvoudig bereiken en zie je een aantal handige lijstjes.

controlepaneel
Afbeelding 1: Controlepaneel

Je kunt hier altijd weer terugkomen door in de linker balk op Controlepaneel te klikken.

Afhankelijk van jouw website zie je hier een aantal blokken. Het menu aan de linkerkant blijft altijd staan, maar kan geminimaliseerd worden tot de icoontjes door op ‘Menu inklappen’ te klikken. De Blokken bevatten linkjes naar de meest gebruikte onderdelen van de website of laten status updates zien.

De meest gebruikte knoppen zijn:

  • Artikelen - Een directe link het artikel beheer. Klik op de plus rechts naast de link om meteen een nieuw artikel te maken.
  • Artikelcategorieën - Het beheren van de categorieën waarin de artikelen zijn verdeeld. Ook hier kan je via de plus meteen een nieuwe categorie maken
  • Media - waar je afbeeldingen etc. kan uploaden en verwijderen
  • Modules - waar je de modules kunt beheren.
  • Gebruikers - waar je de gebruikers van de website kunt vinden en beheren. Ook hier kan je via de plus meteen een nieuwe gebruiker toevoegen.

Beheer schermen

Het artikelbeheer, menubeheer en modulebeheer zijn allemaal schermen met een gelijksoortige opbouw. De schermen zijn verdeeld in een aantal onderdelen.

beheerscherm
Afbeelding 2: Artikelbeheer

Bovenaan vind je de titelbalk. Hierin wordt aangegeven in welk scherm je bent (in dit geval Artikelbeheer: Artikelen). Daaronder is de werkbalk. Daar er staan knoppen in voor de acties die van toepassing zijn voor dit scherm.

Links is het menu.

In het grootste onderdeel vind je een lijst met alle items binnen dat beheer onderdeel. Dit kunnen bijvoorbeeld artikelen zijn, maar ook een lijst menu-items of modules.

Boven deze lijst staat een zoekveld filter zodat je makkelijk kunt vinden wat je zoekt (hierover later meer). Door op de knop Filteropties te klikken openen een aantal filter opties.

filteropties
Afbeelding 3: Zoekhulpmiddelen

Je kan filteren door een woord uit de titel van het artikel in het zoekveld te typen of op status (gepubliceerd, gedepubliceerd, verplaatst naar de prullenbak, etc.), categorie, maximaal aantal niveaus, toegangsrechten, auteur, taal of tag.

Door content:[zoekterm] te typen in het zoekvenster van het artikelbeheer kan je zoeken naar woorden in de tekst van het artikel.

Actie knoppen

De knoppen in de functiebalk kunnen verschillen per beheerscherm, maar bestaan over het algemeen uit:

Nieuw – hiermee maak je een nieuw item aan (artikel, menu-item, module, etc.)

Onder de knop Acties vind je dingen die je kan doen met 1 of meer geselecteerde items. Bijvoorbeeld:

Publiceren en Depubliceren – hiermee activeer, of deactiveer je een item zodat het beschikbaar wordt voor op de website of juist niet. Dit houdt in dat als een artikel gepubliceerd is, deze door de bezoeker bekeken kan worden, mits er een link (bijvoorbeeld via een menu item of een verwijzing in een artikel) naar dit item op de website aanwezig is. Ook zal het item meegenomen worden in de zoekresultaten als er op de website gezocht wordt. Bij een gedepubliceerd artikel is dit niet het geval. Als er nog een link naar dit artikel is, kan dit een foutmelding opleveren.

Speciaal maken of speciaal ongedaan maken – hier mee kan je een item een ‘ster’ geven. Hier kan op andere plekken op de site bijvoorbeeld op gefilterd worden. Zo kan je op de homepage bijvoorbeeld alles speciale artikelen laten zien, ongeacht de categorie waar ze in staan.

Archiveren – plaats de geselecteerde artikelen in een archief. Gearchiveerde items worden niet op de website getoond, tenzij je een menu-item maakt om naar het archief te gaan.

Inchecken – Op het moment dat iemand een item opent op deze te bewerken wordt het item geblokkeerd zodat niet nog iemand aan dat item kan werken (te herkennen aan een slotje voor de titel in de lijst met items). Als een item niet goed wordt afgesloten kan de blokkade actief blijven. Via de knop Inchecken kan het selecteerde item weer worden gedeblokkeerd.

Prullenbak– hiermee kun je items in de prullenbak plaatsen. Ze verdwijnen dan uit de lijst, maar zijn nog niet definitief weggegooid. Met verwijderen wordt het item onherroepelijk uit het CMS verwijderd.

Batch – kopieer of verplaats alle geselecteerde artikelen in een categorie, geef ze een bepaalde tag of stel een toegangsniveau in.

Items lijst

De lijst met items is ook voor een deel opgebouwd uit standaard elementen zo is er altijd een selectie kolom helemaal link, een kolom waarin aangegeven wordt of een items al dan niet gepubliceerd is en een kolom met de titel van het item.

Ook is er een kolom die aangeeft wat de toegangsrechten zijn van het item. Welke rechten je tot je beschikking hebt en wat ze precies doen hangt van de opbouw van jouw website af.

Door op de titel boven een kolom te klikken wordt de lijst gesorteerd op die eigenschap Bijvoorbeeld: door op ‘titel’ te klikken wordt de lijst alfabetisch – van A naar Z - gesorteerd op de titel.

Om een idee te krijgen van hoe het CMS waar je mee gaat werken in elkaar steekt vind je in dit deel van de handleiding een overzicht van een aantal type schermen die je regelmatig tegen zult komen

2.1 Controlepaneel

Als je bent ingelogd in het beheergedeelte van je website kom je in het controlepaneel. Van hieruit kan je veel onderdelen eenvoudig bereiken en zie je een aantal handige lijstjes.

controlepaneel
Afbeelding 1: Controlepaneel

Je kunt hier altijd weer terugkomen door in de linker balk op Controlepaneel te klikken.

Afhankelijk van jouw website zie je hier een aantal blokken. Het menu aan de linkerkant blijft altijd staan, maar kan geminimaliseerd worden tot de icoontjes door op ‘Menu inklappen’ te klikken. De Blokken bevatten linkjes naar de meest gebruikte onderdelen van de website of laten status updates zien.

De meest gebruikte knoppen zijn:

  • Artikelen - Een directe link het artikel beheer. Klik op de plus rechts naast de link om meteen een nieuw artikel te maken.
  • Artikelcategorieën - Het beheren van de categorieën waarin de artikelen zijn verdeeld. Ook hier kan je via de plus meteen een nieuwe categorie maken
  • Media - waar je afbeeldingen etc. kan uploaden en verwijderen
  • Modules - waar je de modules kunt beheren.
  • Gebruikers - waar je de gebruikers van de website kunt vinden en beheren. Ook hier kan je via de plus meteen een nieuwe gebruiker toevoegen.

Beheer schermen

Het artikelbeheer, menubeheer en modulebeheer zijn allemaal schermen met een gelijksoortige opbouw. De schermen zijn verdeeld in een aantal onderdelen.

beheerscherm
Afbeelding 2: Artikelbeheer

Bovenaan vind je de titelbalk. Hierin wordt aangegeven in welk scherm je bent (in dit geval Artikelbeheer: Artikelen). Daaronder is de werkbalk. Daar er staan knoppen in voor de acties die van toepassing zijn voor dit scherm.

Links is het menu.

In het grootste onderdeel vind je een lijst met alle items binnen dat beheer onderdeel. Dit kunnen bijvoorbeeld artikelen zijn, maar ook een lijst menu-items of modules.

Boven deze lijst staat een zoekveld filter zodat je makkelijk kunt vinden wat je zoekt (hierover later meer). Door op de knop Filteropties te klikken openen een aantal filter opties.

filteropties
Afbeelding 3: Zoekhulpmiddelen

Je kan filteren door een woord uit de titel van het artikel in het zoekveld te typen of op status (gepubliceerd, gedepubliceerd, verplaatst naar de prullenbak, etc.), categorie, maximaal aantal niveaus, toegangsrechten, auteur, taal of tag.

Door content:[zoekterm] te typen in het zoekvenster van het artikelbeheer kan je zoeken naar woorden in de tekst van het artikel.

Actie knoppen

De knoppen in de functiebalk kunnen verschillen per beheerscherm, maar bestaan over het algemeen uit:

Nieuw – hiermee maak je een nieuw item aan (artikel, menu-item, module, etc.)

Onder de knop Acties vind je dingen die je kan doen met 1 of meer geselecteerde items. Bijvoorbeeld:

Publiceren en Depubliceren – hiermee activeer, of deactiveer je een item zodat het beschikbaar wordt voor op de website of juist niet. Dit houdt in dat als een artikel gepubliceerd is, deze door de bezoeker bekeken kan worden, mits er een link (bijvoorbeeld via een menu item of een verwijzing in een artikel) naar dit item op de website aanwezig is. Ook zal het item meegenomen worden in de zoekresultaten als er op de website gezocht wordt. Bij een gedepubliceerd artikel is dit niet het geval. Als er nog een link naar dit artikel is, kan dit een foutmelding opleveren.

Speciaal maken of speciaal ongedaan maken – hier mee kan je een item een ‘ster’ geven. Hier kan op andere plekken op de site bijvoorbeeld op gefilterd worden. Zo kan je op de homepage bijvoorbeeld alles speciale artikelen laten zien, ongeacht de categorie waar ze in staan.

Archiveren – plaats de geselecteerde artikelen in een archief. Gearchiveerde items worden niet op de website getoond, tenzij je een menu-item maakt om naar het archief te gaan.

Inchecken – Op het moment dat iemand een item opent op deze te bewerken wordt het item geblokkeerd zodat niet nog iemand aan dat item kan werken (te herkennen aan een slotje voor de titel in de lijst met items). Als een item niet goed wordt afgesloten kan de blokkade actief blijven. Via de knop Inchecken kan het selecteerde item weer worden gedeblokkeerd.

Prullenbak– hiermee kun je items in de prullenbak plaatsen. Ze verdwijnen dan uit de lijst, maar zijn nog niet definitief weggegooid. Met verwijderen wordt het item onherroepelijk uit het CMS verwijderd.

Batch – kopieer of verplaats alle geselecteerde artikelen in een categorie, geef ze een bepaalde tag of stel een toegangsniveau in.

Items lijst

De lijst met items is ook voor een deel opgebouwd uit standaard elementen zo is er altijd een selectie kolom helemaal link, een kolom waarin aangegeven wordt of een items al dan niet gepubliceerd is en een kolom met de titel van het item.

Ook is er een kolom die aangeeft wat de toegangsrechten zijn van het item. Welke rechten je tot je beschikking hebt en wat ze precies doen hangt van de opbouw van jouw website af.

Door op de titel boven een kolom te klikken wordt de lijst gesorteerd op die eigenschap Bijvoorbeeld: door op ‘titel’ te klikken wordt de lijst alfabetisch – van A naar Z - gesorteerd op de titel.