Een website bouw je niet voor jezelf

| Rachel Walraven | Algemeen

Als je over je website na denkt is vaak een van de eerste gedachtes, wat wil ik allemaal kwijt op mijn website? Hoewel dit een hele logische gedachte is, is het niet altijd de meest effectieve manier van omgaan met je site en kan het zelfs averechts werken.

Om de juiste mensen te bereiken moet je weten wie het zijn, toch?

Doelgroep van jouw website

Naast het vaststellen van een doel, is het dus ook belangrijk je doelgroepen goed in kaart te brengen. Zij zijn namelijk degene die jouw site straks echt gaan gebruiken. Dat wat er op komt te staan (en de manier waarop) is dus voor een groot gedeelte afhankelijk van je doelgroep

Hoe specifieker, hoe beter

" Mijn doelgroep? Iedereen die op internet komt" Is dat wel zo? Neem nou een administratie kantoor, die vooral voor zzp-ers werkt. Zit die te wachten op mensen in loondienst? Op kinderen? Op multinationals? Nee! De (ideale) doelgroep is dus veel beperkter.

Zorg dus dat je een goed beeld hebt van je doelgroep(en). Weet wat ze verwachten op je website. Aan welke informatie hebben ze behoefte? Welke functies verwachten ze te vinden. Als je hier rekening mee houd is de kans dat je website een succes wordt veel groter dan wanneer je dat niet doet.

Als we even terug gaan naar het voorbeeld van het administratie kantoor. Zij werken het liefst voor ZZP-ers, maar doen ook wel wat voor particulieren. Dat zij zich op de website vooral op de ZZP-er richt wil dus niet zeggen dat particulieren geen informatie kunnen vinden of kunnen bellen voor een afspraak. Maar door de gewenste doelgroep aan te spreken, is de kans dat een ZZP-er regeert, wel een stuk groter.

Doelgroepporfiel

Bij een doelgroep profiel stel je een lijst op van eigenschappen die de doelgroep gemeen heeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Geslacht (mannen of vrouwen)
  • Leeftijd (jongeren spreek je anders aan dan 40-ers of 60 plussers)
  • Opleidingsniveau
  • Regio
  • Hobbies/interesses
  • Ouders/singles/etc.

Zo kun je nog veel meer kenmerken verzinnen die al dan niet voor jouw doelgroep van toepassing zijn.