Nieuw prijsmodel voor Google Maps

| Rachel Walraven | Nieuws

Vanaf 16 juli 2018 heeft Google een nieuw prijsbeleid ingesteld voor het zakelijke gebruik van Google Maps. 

Nieuw prijsmodel voor Google Maps API's

Om Google Maps op je website te gebruiken heb je een zogenaamde API-sleutel nodig. Met die sleutel weet Google welke site de Maps gebruikt en hoe vaak. Tot nu toe was dit altijd kostenloos, maar dat gaat (voor sommigen) veranderen.

Als er nu een nieuwe API-sleutel wordt aangemaakt moet je een CreditCard koppelen aan je account. Alle gebruikers krijgen $200,- per maand om te gebruiken van Google én je kan gebruikslimiten instellen om je te beschermen tegen extra kosten. Die $200,- is voor de meeste websites meer dan voldoende. Als het credit is opgebruikt worden de kosten op de creditcard belast, iedere keer dat de Google map wordt ingeladen in de website (en dus bekeken). Hoeveel dit per keer kost hangt af van het soort kaart die wordt gebruikt.  Bekijk hier het kostenoverzicht van Google.

Wat betekent dit voor jou?

De kans is klein dat Google Maps zo vaak gebruikt wordt op jouw site dat je door de $200,- van Google heen gaat. Wat dat betreft verandert er niet zo veel.

Wat wel anders wordt is dat ik geen API's meer uit geef op mijn account. Je moet dus je eigen Google account hebben en zelf de API key aanvragen (of mij toegang geven). Hoe je dat doet lees je in het blog over het aanvragen van een Google API. Dit betekent ook dat je een creditcard nodig hebt om Google Maps te kunnen gebruiken.

Het is mij nog niet helemaal helder wat er met bestaande API-sleutels gaat gebeuren, maar vooralsnog werken die nog steeds. 

Alternatief

Als alternatief voor Google maps kan er gebruik gemaakt worden van OpenStreetMap. Redelijk vergelijkbaar en te gebruiken onder een open licentie (lees zonder kosten).